HISTORIASTA NYKYPÄIVÄÄN

Laurentius-kuoro perustettiin Erkki Muukkosen toimesta 1966 Lohjan Seurakunnan nuorisokuoroksi.

Kuoro sai nimensä Lohjan Pyhän Laurin kirkon suojeluspyhimyksen mukaan.

Alkuaikoina Laurentius-kuoro esiintyi kvintettinä lähinnä jumalanpalveluksissa ja muissa seurakunnan tapahtumissa.

Syksyyn –66 mennessä laulajien määrä oli kuitenkin jo nelinkertaistunut ja tämän myötä pääsi kuoro kokoamaan myös omaa, vaativampaa ohjelmistoaan.

Tällä hetkellä Laurentius-kuorossa laulaa noin reilu 30 jäsentä.

Laurentius-kuoron ohjelmisto on alusta asti painottunut klassiseen, traditionaaliseen kirkkomusiikkiin, mutta pitänyt sisällään myös muita tyylilajeja kuten kansallisromanttista suomalaista musiikkia ja uutta musiikkia. Konserttitoiminta on keskittynyt Lohjalle, lähikuntiin ja pääkaupunkiseudulle.

Laajempimuotoisista teoksista ohjelmistoon ovat kuuluneet mm. J.S. Bachin Johannes-passio, Händelin Messias, Duke Ellingtonin Sacred Concert sekä W.A. Mozartin Requiem ja C-mollimessu, A. Brucnerin Requiem d, Verdin Requiem, Beethovenin 9 sinfonia, Rossinin Stabat Mater, Kokkosen Viimeiset kiusaukset ja Brahmsin Deutsches Requiem. Ohjelmiston erikoisuutena on ooppera– ja operettimusiikki Lohjan tenoripäivillä.

Laurentius-kuorolla on koko historiansa ajan ollut ammattijohtaja. Taiteellisina johtajina ovat toimineet Erkki Muukkonen, Eero Väätäinen, Olavi Nieminen, Seppo Murto, Juha Hilander sekä Pia Hemminki. Syyskauden 2017 alusta johtajana aloitti musiikin tohtori Sakari Ylivuori Helsingistä. Kevätkaudella 2022 kuoron taiteellisen johtajan sijaisena toimii lahjakas liettualainen säveltäjä, kuoronjohtaja, laulaja ja musiikinopettaja Goda Marija Gužauskaitė.

Laurentius-kuoron kotikirkko on Lohjan Pyhän Laurin kirkko. Kuoro tekee yhteistyötä Lohjan seurakunnan kanssa. Tiivistä yhteistyötä tehdään myös Lohjan kaupunginorkesterin kanssa.

Laurentius-kuoro on Sulasolin kuoroliiton jäsen. Kuoro on menestyksellisesti osallistunut useille kuorofestivaaleille, kuorokatselmuksiin sekä kilpailuihin niin Suomessa että ulkomailla. Kuoro on tehnyt myös monia levytyksiä sekä radio- ja TV -nauhoituksia:

Laurentius-kuoron levytykset

1976: Laurentius

1977: International Jugendchorfestival (Live LP)

1978: Mä seimes ääreen seisahdun

1981: Suomalainen rukous

1997: Tänne kuulun (yhdessä Lohjan Miehet- kuoron kanssa)

2001: Ariel Ramirezin messut; Misa Criolla ja Navidad Nuestra.

2007: Mökit nukkuu lumiset -joululevy

2013: Duke Ellington: Sacred Concert (yhdessä Kirkkonummen kamarikuoron kanssa)

Laurentius-kuoron TV- ja radionauhoitukset sekä kuorokilpailut:

1981: Yleisradion kamarikuorokilpailu 3.sija

1991: Tampereen sävel –kuorokatselmus, kaksi kultaleimaa

1995: International Eisteddfodd- kuorokilpailu Walesissa

1999: 38. Concorso Internazionale di Canto Corale ”C.A.Seghizzi” -kuorokilpailu Udinessa Italiassa, kymmenen parhaan joukossa  viidestäkymmenestä kuorosta.

1997: Lohjan kaupungin kulttuuripalkinto

2009: Prahassa kansainvälisessä joulumusiikin festivaaleilla hopeadiplomi sekakuorosarjassa.

Konserttimatkoja:

Ruotsi (1968,1973,1988 ja1990)

Saksa (1977, 1989)

Norja (1979)

Unkari (1985)

Viro (1989)

Iso-Britannia ( Wales ja Englanti, 1995)

Italia (1999)

Praha (2009)