TAITEELLINEN JOHTAJA

Sakari Ylivuori (s. 1980) on monipuolinen musiikin ammattilainen, joka on toiminut kuoronjohtajana yli kymmenen vuoden ajan. Laulajana hänet voi nähdä mm. Helsingin Kamarikuoron sekä lauluyhtye Version riveissä.

Ylivuori väitteli vuonna 2013 musiikin tohtoriksi aiheenaan Jean Sibeliuksen sekakuoroteosten lähteet. Hän jatkaa tutkimustyötään Jean Sibelius Works -kokonaiseditiohankkeessa, jonka puitteissa hän toimittaa Sibeliuksen kantaattien kriittistä laitosta. Aiemmin Ylivuori on opettanut niin Sibelius-Akatemiassa, Metropoliassa kuin useissa suomalaisissa musiikkiopistoissakin.

Vuonna 2015 Kuoronjohtajayhdistys myönsi Ylivuorelle Kuoroteko-palkinnon hänen työstään kuoroeditioiden parissa. ”Suomen Kuoronjohtajayhdistys kiittää Ylivuoren työssä myös taiteen ja tieteen kaunista ja saumatonta yhteisvaikutusta”, luki palkinnon perusteluissa.