I.N.R.I. – Laurentius-kuoron pääsiäiskonsertti keskiviikkona 5.4.2023 klo 19 Lohjan Pyhän Laurin kirkossa

Heinrich Schütz: Johannes-passio
Kaj Chydenius: Stabat Mater
Amy Beach: Three Choral Responses

Konserttimme päänumero, Heinrich Schützin Johannes-passio, joka kuuluu hänen uransa loppuvaiheen sävellyksiin, erottuu tunnettujen passioiden joukosta puhtaana a cappella teoksena. Siinä solistit esittävät evankelistan, Jeesuksen ja Pilatuksen vuorosanat resitatiiveina, ja kuoro esittää lauluiksi kasvaneet kansanjoukon, ylipappien ja sotilaiden osuudet.

Köstritzissä, Saksissa syntynyt Heinrich Schütz (1585-1672) oli säveltäjä ja urkuri, jota on laajalti pidetty tärkeimpänä saksalaisena säveltäjänä ennen 100 vuotta myöhemmin syntynyttä Johann Sebastian Bachia. Schütz eteni kuorolaulajasta Venetsian musiikinopintojen ja Kööpenhaminan hovin kapellimestariuden kautta Dresdeniin hovikapellimestariksi ja teki siellä yli 50-vuotisen uran. Schützin runsaasta 500:sta säilyneestä sävellyksestä tunnetuin osa on pyhiin teksteihin perustuvaa vokaalimusiikkia, jonka tyyli vaihtuu uran alkuvaiheen Venetsia-vaikutteisesta runsaudesta sen loppuvaiheen koruttomuuteen, jopa askeettisuuteen.

Noin puolituntisen Johannes-passion lisäksi esitämme Kaj Chydeniuksen (s.1939) herkän teoksen Stabat Mater, joka kertoo poikansa kuolemaa surevan Maria-äidin tuskasta, sekä amerikkalaisen Amy Beachin (1867-1944) kolmiosaisen, raamatun teksteihin perustuvan teoksen Three Choral Responses.

Tervetuloa aloittamaan kanssamme matka kohti pääsiäisen aikaa mitä kauneimmalla tavalla!